6 tips om druk af te laten bij online en telewerk – pleidooi voor minder focus!

Er daagt me iets…

Sinds COVID-19 ben ik, net als de halve wereld, overgeschakeld naar online coaching om mijn werk verder te zetten. Ik was eerst geen ‘believer’ van het online stemwerk. Toch wil ik toegeven dat het in de meeste gevallen (mits goede internetverbinding en rustig, ongestoorde werkplek) wonderwel werkt en dat de kwaliteit van het sensorische werk zich niet laat begrenzen door de digitale overdracht.

En toch!

Ondanks de mooie resultaten, begint het te dagen. Ik merkte vrij snel nadat ik overgeschakeld was dat ik ontzettend moe word van het online werk. Het online zijn vreet massaal meer energie dan een face-to-face coaching. Mijn stem laat zich horen. Dat intrigeert me… Mijn stem is immers mijn barometer. Zo geeft mijn lichaam me via de stem sneller signalen dan de digitale transfer van de wifi (weet niet of ik dit goed zeg, maar je snapt allicht het grapje wel). Mijn stem klinkt vandaag scherper dan ik zou willen, dan ik ze ken en ze is sneller vermoeid.

Ik ging op onderzoek..

Elke dag in quarantaine maak ik een lange wandeling en toen ik gisteren even ging zitten in de velden, werd het me duidelijk. Ik houd van ruimte, van turen in de verte, van een wisselend beeld. Dat ontspant mijn ogen en geeft me rust. Die ontspanning, de ruimte in mijn blik geeft ook ruimte aan mijn stem waardoor ze meer resoneert. Hoe meer resonantie in je stem, hoe meer rust je uitstraalt, hoe meer impact je maakt, hoe meer energie je jezelf geeft. Die ruimte die je aan jezelf schenkt, geef je ook door aan je publiek. Dat is in korte lijnen de essentie van mijn werk.

Hoe zit dat dan online?

Wanneer me ‘Zoomen’, ‘Meeten’, ‘Skypen’, videochatten, etc… zitten we gewoon te dicht op elkaar. Er is te weinig ruimte en dat laat zich horen. Nu zie ik mijn collega’s en klanten graag, maar ze hoeven niet per se op mijn schoot te zitten. Bij het online werken ligt er (te) veel focus op het zien, op het scherm, op het beperkte zicht dat je van iemand hebt. Hierdoor komt er teveel druk op de ogen te liggen. Die druk op de ogen vertaalt zich ook in de stem. Meer druk kost meer energie en zorgt ervoor dat we meer roepen, scherper, hoger en luider klinken. Tonen die de technologie versterkt, terwijl onze oren meer houden van zachte, warmere, diepere klanken. Je boodschap komt ook veel beter over wanneer ze resoneert.

Ik wil uitdagen om na te gaan hoeveel keer en hoe lang je wegkijkt van het scherm tijdens een online call? Hoeveel keer ga je even achteruit leunen en tuur je naar buiten? In plaats van achteruit te leunen in je stoel, merk ik dat we voorover gaan leunen om beter te luisteren en meer gehoord te worden. Straks hangen we echt letterlijk aan elkaar neus, oor of zitten we op elkaars lip

Hoeveel ruimte durf je te nemen?

Bij een face-to-face meeting is die ruimte er wel. Eerst en vooral zie je meer van een persoon dan enkel zijn/haar gezichtsuitdrukking en een muur (of vage achtergrond). Je ziet het hele lichaam en de afstand tussen jullie is groter dan de 30-50 cm van het scherm. De meeste kantoren en meeting ruimtes hebben een raam of een deur waardoor je even kan wegkijken of wegdromen. Je durft tijd te nemen om na te denken en rond te kijken, maar online zit iedereen op hetzelfde scherm.

Kort samengevat: Bij online werken vraagt meer focus en zorgt voor meer druk op je ogen, wat zich vertaalt in je stem en bij uitbreiding in je hele lichaam. Daardoor vraagt het online werken veel meer energie.

Mijn tips?

  1. Maak vooraf goede afspraken over geluid en camera i.v.m. onderstaande punten.
  2. Neem de focus weg van het kijken: m.a.w. durf weg te kijken, je ogen even te sluiten of zelfs je camera uit te zetten. Daardoor kan je beter luisteren.
  3. Zoek een goede werkplek waarbij je stem goed resoneert. Een kleine ruimte (met raam) geeft meer echo waardoor je jouw stem versterkt of plaats je scherm zo waardoor je niet recht tegenover elkaar zit, maar in een V.
  4. Beperk je online meetings, trainingen, video’s per dag. Vaak zijn we nu ook privé online, dus dat is dubbel zoveel gefocuste schermtijd.
  5. Wanneer het kan, telefoneer weer met elkaar. Dat geeft je de mogelijkheid om je ogen te laten rusten, rond te kijken, te turen.
  6. Ga na een dag even naar buiten en zoek een ruime plek waar je jouw ogen kan ontspannen.

Wil je meer?

** Je kan steeds een sessie boeken (Opgelet: mijn online tijd is beperkt – zie tip 3) om de tips meer en beter toe te passen in jouw werksituatie. Zo had ik de afgelopen week enkele sessies waarin ik met teams aan de slag ging om hun calls en contacten met klanten online te optimaliseren.

** Meer tips over het gebruik van je stem vind je in dit voorgaand artikel.

** Sparklin’ basic is een audioreeks over stemgebruik, adem en resonantie waarmee je zelfstandig aan de slag kan, op jouw ritme, in jouw omgeving.

VEEL SUCCES!

Sprankelende groet, Katrien