5 tips om je stem te ondersteunen tijdens thuiswerk en online calls.

Vandaag kreeg ik een telefoontje van Hanne. Ze vertelde me dat ze sinds de quarantaine thuis is en dus meer telefoneert. De online meetings, zowel professioneel als privé nemen toe. Na enkele uren en op het einde van de dag voelt haar stem moe en klinkt ze hees.

Sinds deze week zitten we met z’n allen thuis en/of werken we van thuis. Het telefoon en online verkeer is fors toegenomen en dat laat zich ook horen in je stem. Aan de telefoon of tijdens een video call gebruiken we onze stem vaak anders dan in een persoonlijk gesprek of het dagelijkse leven.

Herken je dit? In dit artikel deel ik een aantal tips rond stemzorg en stemhygiëne zodat jij en jouw stem heelhuids uit deze crisis komen.

1. Drink voldoende water

Je lichaam bestaat als volwassene uit ongeveer 50% water, dus zorg ervoor dat je voor- tijdens en na het praten voldoende water drinkt. Zo kan je stem (stemlippen) hydrateren en herstellen van de inspanning. Onderzoek geeft minstens 1-2 liter water per dag aan.

Ik raad je aan om zoveel mogelijk plat water te drinken. Bruiswater en andere bruishoudende dranken bevatten koolzuur en dit kan oprispingen en irritatie aan de stem veroorzaken.

Koffie is helaas ook niet zo helpend wanneer je vaak moet spreken omdat koffie dehydrateert. Mijn tip is om het gebruik van koffie te beperken tot max. 3-4 tassen per dag én om per tasje koffie een extra glas water te drinken (bovenop de bovenstaande liters).

2. Bouw rust in

Je stem bestaat uit twee kleine spieren en hebben regelmatig nood aan rust. Ik durf het wel eens te vergelijken met het trainingschema van een topsporter. Daarin zitten minstens evenveel rustmomenten.

Enkel zwijgen tijdens de nachtrust is niet voldoende. Bouw tijdens de dag meerdere stiltemomenten of stempauzes in. Zo kan je gemakkelijk 5-10 minuten ruimte laten tussen twee calls en kan stem even rusten of kan je een extra glas water drinken.

Het is niet de bedoeling dat je tijdens deze pauzes een gesprek met je huisgenoten start. Hou het zo stil mogelijk.

3. Zorg voor een rustige plek

Wanneer je een plaats kan inrichten waar je niet gestoord en gehoord kan worden, dan creëer je voor jezelf een fijne werkplek. Zorg ervoor dat je ook niet teveel afgeleid of verstoord wordt door omgevingslawaai. Maak het voor jezelf zo comfortabel mogelijk.

Wanneer je met je rug tegen een muur of in een hoek kan zitten dan zorg je voor een extra luidspreker achter je. Jouw plek in de ruimte kan je helpen om meer volume te creëren. De echo van je stem wordt dan weerkaatst door de muur/hoek waardoor je zelf minder druk op je stem moet zetten om volume te maken.

4. Versterk jezelf

Vaak hebben we de neiging om luider te praten wanneer we telefoneren. Dit komt omdat we zelf de ander minder goed horen en/of afgeleid worden door andere geluiden in de omgeving. Mijn raad is om steeds met oortjes te bellen. Zo hoor je de ander goed en heb je meteen een kleine micro die jouw stem versterkt. Daardoor zul je minder de neiging hebben om te roepen of extra druk op je stem uit te oefenen.

Roepen is trouwens ten zeerste te vermijden. Het zet je stem onder druk en heeft op lange termijn geen enkele impact op je aanhoorder (of dat nu je collega, partner of kind is). Meer impact maak je door de resonantie in je borstregister te vergroten.

Heb je toch het idee dat je niet begrepen wordt? Tracht dan om iets meer nasaal te klinken. Niet dat we allen als ‘The Nanny’ moeten klinken, maar meer resonantie in de neus zorgt voor meer volume (n.v.d.r. daarom dat Amerikanen steeds zo luid klinken).

5. Zorg voor een rechte zithouding

Bij online en video calls zie ik mensen vaak helemaal naar voor gebogen zitten. Vaak zitten ze iets hoger dan hun laptop waardoor ze helemaal naar voor leunen om gezien en gehoord te worden. Deze houding is slecht voor je rug én voor je stem. Ze blokkeert namelijk je strottenhoofd waardoor je stem niet vrij kan klinken.

Ik zou je aanraden om goed recht te zitten en je rug tegen de rugleuning van je stoel te houden. Als je stem goed resoneert in de borstregister, dan zou je zelfs die resonantie in je stoel kunnen waarnemen. Zo kan je tijdens het gesprek meten of je stem goed zit en/of je impact kan maken.

Benieuwd naar meer?

Tijdens de quarantaine besliste ik om het groepstraject Stem en Impact en individueel traject Stem, impact en leiderschap volledig online te laten draaien totdat we de fysieke afspraken weer kunnen oppikken.

Toch heb ik de voorbije dagen niet stil gezeten en heb ik de Sparklin’ podcast, een reeks van 5 podcasts met telkens drie oefeningen klaar waarmee je meteen aan de slag kan én kan kennismaken met het aanbod stemcoaching.

Wil je meer? Dan kan je intekenen op de Sparklin’ basic en ontvang je bij elke podcast 5 online sessies van 30 minuten. Tijdens deze sessies ontvang je een stemanalyse en tips & tricks rond ademhaling en resonantie om zelf aan de slag te gaan met je stem.

Stuur een mail naar info@sparklinvoice.be of laat hieronder jouw gegevens achter en ik neem snel contact.